grumlinas: (Default)
[personal profile] grumlinas

2011: Šiandien prieš 442 metus
Trumpa frazė iš Wikipedijos:
1569 – Liubline prasidėjo Lietuvos ir Lenkijos feodalų Seimas, kuriame nutarta, jog karalius bus renkamas bendrai abiem valstybėms, bus leidžiami bendri pinigai {Liublino unija}

Liublino unija yra savotiškas lakmuso popierėlis mūsų patriotizmui patikrinti. Vieni laiko Liublino uniją Lietuvos nelaime, po kurios mūsų kraštas tapo tarsi Lenkijos priedu ar net kolonija, kiti gi mano, kad tik taip tuomet buvo galima išsaugoti nusilpusią ir greit nebeturėsinčią soste Gediminaičių Lietuvą.
Aišku, lietuviams Liublino unija nebuvo labai plankus variantas, bet ir po jos priėmimo išliko dalinis Lietuvos suverenitetas. Asmeniškai aš ilgai buvau labai negatyviai nusiteikęs Liublino unijos atžvilgiu ir ją laikiau visų tolimesnių Lietuvos nelaimių pradžia ir priežastimi. Dabar gi, mažumą realiau suvokdamas istoriją, kažkaip įsisąmoninau, kad nuo XIVa. pabaigos lietuviai turėjo tris pasirinkimus:
1. pasiduoti Kryžiuočių ordino malonei
2. priimti krikštą pagal Rytų papročius ir patapti pravoslavais
3. priimti krikštą pagal Vakarų papročius ir patapti (kiek vėliau) katalikais
Pagonimis likti jau nebebuvo galima, reikėjo rinktis. Nežinau kaip jums, bet man Lenkijos, kaip strateginio partnerio pasirinkimas, kuo toliau, tuo labiau atrodo protingas. Aišku, visa tai vedė link abiejų valstybių integracijos su vis stiprėjančiu lenkų dominavimu ir mūsų bajorų sulenkėjimu, tačiau pažvelkim į tas buvusias lietuvių žemes Rytuose – prijungtos prie Rusijos, jos greit tapo pravoslaviškomis, o bajorija surusėjo.
Vienžo, kaip bepasielgtum – kažką reiks prarasti. Iš kitos pusės – lietuviui valstiečiui-baudžiauninkui nebuvo didelio skirtumo, kuria kalba jo ponas kalba… ;)
Liublino unija veikė virš 200 metų, kol trečias Žečpospolitos padalijimas nepabaigė Abiejų Tautų Respublikos istorijos. Bet tai jau kita istorija…

2009: Šiandien prieš 86 metus
Trumpa frazė iš Wikipedijos:
1923 – Lithuania seizes and annexes Memel.

Jūs tik paklausykite kaip skamba: “užima ir prisijungia”… ;) Lietuviškai tai “1923 – Lietuva aneksavo Klaipėdos kraštą”. Brrr, žodis “aneksija” man visuomet asocijuojasi su žiauria prievarta.
Iš tikrųjų, Klaipėdos kraštas, kurį tuomet Lietuvos patriotai ir saujelė Memelio lietuvninkų laikė dalimi Lietuvos, jau nuo 1422ųjų pagal Melno sutartį buvo Kryžiuočių ordino->Prūsijos->Vokietijos dalimi. 500 metų, šiaip ar taip… Pilnai integruotas į Vokietiją, Memellandas 1918aisiais buvo nuo jos atplėštas, kad po penketo metų Klaipėdos sukilėliai, kurių daugumą sudarė perrengti Lietuvos šauliai, jį sugrąžintų Lietuvai. Tik va nebuvo laimės po alyvomis, vokiškasis elementas, ypatingai sustiprėjęs po nacių atėjimo į valdžią Vokietijoje, nerimo, vis siekdamas Memelio sugrįžimo Vokietijos glėbin. Kol 1938aisiais po Hitlerio ultimatumo taip ir nutiko. 500 metų vokiečių valdžios, 15 metų lietuviškos, ir vėl vokiška… Ir tik po karo, kai Europos sienos buvo radikaliai pakeistos, Memelis pagaliau iš tikrųjų tapo Klaipėda. Šįkart, regis, ilgam.
O kokia visos šitos pasakėčios esmė? O esmė ta, kad istorija, regis, negrįžtamai prarastą Lietuvos dalį sugrąžino. Ir tik nuo mūsų priklauso, ar mes sugebėsime tą dovaną išsaugoti.

Originally published at Grumlino palėpė. You can comment here or there.

Date: 2011-01-10 07:33 am (UTC)
From: [identity profile] velniairauna.livejournal.com
> lietuviui valstiečiui-baudžiauninkui nebuvo didelio skirtumo, kuria kalba jo ponas kalba…

Labai svarbus sakinys, aš manau.

Date: 2011-01-10 08:46 am (UTC)
From: [identity profile] grumlinas1.livejournal.com
Taip, juk realiai tik XIXa. pabaigoje susiformavo lietuviška savimonė žemutiniuose socialiniuose sluoksniuose

Date: 2011-01-10 09:22 am (UTC)
From: [identity profile] velniairauna.livejournal.com
vakar radau, išsaugojau. Įdėsiu į komentus, lai būna

Date: 2011-01-10 09:31 am (UTC)
From: [identity profile] grumlinas1.livejournal.com
Tai ar reikia stebėtis, kad po 1918ųjų lenkai vėl norėjo visa tai surinkti krūvon?

Date: 2011-01-10 09:37 am (UTC)
From: [identity profile] velniairauna.livejournal.com
Antras pasaulinis karas parodė, kad lenkų elitas prarado imperialistinį geną. Greičiau Lukašenka surinks viską į krūvą, nei lenkai.

Date: 2011-01-10 09:41 am (UTC)
From: [identity profile] grumlinas1.livejournal.com
Hmmm... jei tik Lukašenka perims litwinizmo idėjas - ko gero.

Date: 2011-01-10 09:48 am (UTC)
From: [identity profile] velniairauna.livejournal.com
va kokį eilėraštuką parašė baltarusiai, įdėjau į savo žurnalą
http://velniairauna.livejournal.com/1090.html

Kto ty jesteś? — Litwin mały.
Jaki znak twój? — Rycerz biały.
Gdzie ty mieszkasz? — Między swemi.
W jakim kraju? — W naszej ziemi.
Czym ta ziemia? — Mą ojczyzną.
Czym zdobyta? — Krwią i blizną.
Czy ją kochasz? — Kocham szczerze.
A w co wierzysz? — W Litwę wierzę.
Coś ty dla niej? — Wdzięczne dziecię.
Coś jej winien? — Oddać życie.

http://ignis-essentiae.livejournal.com/16571.html

Date: 2011-01-10 10:48 am (UTC)
From: [identity profile] grumlinas1.livejournal.com
Skaičiau. Čia ir yra esmė, kad Litwa pagal tą ideologiją yra ne Lietuva, o buvusios LDK rytinės žemės. O mes esame viso laboi žmudzinai, pasivogę šalies pvadinimą ;)

Date: 2011-01-10 12:05 pm (UTC)
From: [identity profile] velniairauna.livejournal.com
Reikalauja grąžinti pavadinimą? )

Date: 2011-01-10 12:35 pm (UTC)
From: [identity profile] grumlinas1.livejournal.com
Ne tik pavadinimą, bet ir visą LDK istoriją

Date: 2011-01-10 12:46 pm (UTC)
From: [identity profile] velniairauna.livejournal.com
> lietuviui valstiečiui-baudžiauninkui nebuvo didelio skirtumo, kuria kalba jo ponas kalba…

)

Date: 2011-01-10 03:26 pm (UTC)
From: [identity profile] grumlinas1.livejournal.com
Mes - nebe baudžiauninkai, ir mums rūpi tiek kalba, tiek istorija

Date: 2011-01-10 09:51 am (UTC)
From: [identity profile] maumaz.livejournal.com
Anaiptol nepraprado. Bet visą elitą išpjovė/išblaškė Stalinas, Hitleris ir galiausiai dar syk pribaigė Stalinas. O prieš Stalino imperializmą galėjo pašokinėti vienintelė JAV.
(deleted comment)

Date: 2011-01-10 10:37 am (UTC)
From: [identity profile] maumaz.livejournal.com
Mano kukliomis istorinėmis žiniomis, Varšuva kapituliavo tik rugsėjo 28 d., aišku, ji tuo metu jau buvo izoliuotas pasipriešinimo židinys, priešinęsis ilgiausiai. Kaip turbūt puikiai žinai, rugsėjo 17 d. iš kito šono Lenkiją užpuolė Sovietų Sąjungą, taip neleidusi Lenkijai pamėginti bent jau gilumoje sustabdyti Vokietijos puolimą. O jeigu tai laikai "tipo negalėjo", gal tuomet papasakok, kiek valstybių yra tekę kovoti dviem frontais su dviem gerokai stipresniais priešininkais ir kiek jos išsilaikė?
O kai rašai, kad "niekas nekariavo", tai vis dėlto siūlyčiau atkreipti dėmesį į tai, kiek lenkų kariavo Sąjungininkų ginkluotose pajėgose, koks buvo Armia Krajowa dydis ir operacijos bei kt.
Pagaliau, imperialistines tendencijas formuoja ne 3 mln. armija, o politikos vadai, o tarpukario Lenkija buvo neabejotinai imperialistinė. Kur dingo imperializmas? Ogi dar kartą pakartosiu - kartu su Stalino/Hitlerio sunaikintais lenkų imperialistais bei emigravusiais lenkų imperialistais. Ir prispausta bei susocialistinta Lenkija kaip tokia. Kaip turbūt puikiai žinai, po Antro pasaulinio karo išskyrus 2 imperialistus daugiau neliko ne dėl to, kad nebuvo norinčių, o dėl to, kad daugiau niekas nebegalėjo.

Date: 2011-01-10 10:42 am (UTC)
From: [identity profile] velniairauna.livejournal.com
Viską ką parašei tai tėra mums įkalti istoriniai šablonai. Kiek žuvo lenkų kovose su vokiečiais? Manau atsakius į šį klausimą, daugiau nebetvirtinsi, kad lenkai mėgino kažką stabdyti. )

Pasaulis keičiasi ne tik mūšio laukuose

Date: 2011-01-10 10:46 am (UTC)
From: [identity profile] maumaz.livejournal.com
Kiek vokiečiai išskerdė lenkų operacijos "Tannenberg" metu?

Re: Pasaulis keičiasi ne tik mūšio laukuose

Date: 2011-01-10 10:52 am (UTC)
From: [identity profile] velniairauna.livejournal.com
Nežinau, bet jeigu įdomu, galiu paieškot!

Date: 2011-01-10 10:51 am (UTC)
From: [identity profile] maumaz.livejournal.com
Čia tik 1939 rugsėjis:
German losses included approximately 16,000 Killed in Action, 28,000 wounded, over 200 aircraft, and 30% of their armored vehicles. The Polish casualties were around 66,000 dead and 694,000 captured.

O ar teko susidurti su rusų praradimais ir I-ojo PK, ir II-ojo PK metu, kai Vokiečiai puolė Rytų fronte?
Ar ir ten - "niekas nekariavo"?

Baisu ir įtarti - ar tik nebūsi Muchino pasiskaitęs?

Date: 2011-01-10 10:54 am (UTC)
From: [identity profile] velniairauna.livejournal.com
Taip, būsiu, ir aš sutinku su jo argumentacija. )

Date: 2011-01-10 10:57 am (UTC)
From: [identity profile] maumaz.livejournal.com
O, galėjai pasakyti iš anksto. Daugiau klausimų nei prieštaravimų neturėsiu.

Date: 2011-01-10 11:36 am (UTC)
From: [identity profile] grumlinas1.livejournal.com
Faina diskusija, ania? ;) Nieko nėra blogiau, kaip įtikėjimas viena vienintele teisybe, kad ir kokia ji atrodytų tobula. Čia kaip man su ta Lenkija - mums gavosi bendra istorija, ir tą reikia suvokti ir priimti kaip įvykusį faktą.
O kaslink Muchino - neskaičiau - užteko perskaityti jo teorijų sąrašą... :D

Date: 2011-01-10 12:03 pm (UTC)
From: [identity profile] velniairauna.livejournal.com
Labai įdomi, neišvystyta tema. Muchino persona man irgi nelabai patinka, ypač jo nostalgija stalinizmui, bet argumentai, kuriuos jis naudoja yra labai įtikinantys.

Date: 2011-01-10 10:05 am (UTC)
From: [identity profile] velniairauna.livejournal.com
Baik juokus, prie ko čia stalinas? Lenkai turėdami 3 milijoninę armiją pralaimėjo karą vos per savaitę. Niekas nekariavo, visas elitas pabėgo iš šalies. Neliko nei vieno generolo. Tai po to staliną apkaltino, tipo negalėjom kariauti per du frontus. Visiška laža ir gėda. Parsidavusi šlėchta. Tfu...

Profile

grumlinas: (Default)
grumlinas

September 2017

S M T W T F S
     1 2
34 56789
101112131415 16
17181920 2122 23
2425 2627282930

Most Popular Tags

Style Credit

Expand Cut Tags

No cut tags
Page generated Apr. 10th, 2026 08:30 pm
Powered by Dreamwidth Studios